Andet år

På dit andet år skal du til at arbejde rigtig meget forskellige skuespilsteknikker. Du skal lære at arbejde med dig selv som spiller, arbejde med flow, nærvær og forståelsen af samspillets vigtighed

BRECHT
Du skal i dette workshopforløb arbejde med den såkaldte fremstillende skuespilteknik som den tyske dramatiker Bertolt Brecht udviklede fra slutningen af 20’erne og frem. Du kommer til at arbejde med Brechts episke teater; hvordan skuespillerne arbejder med rollen, når de skal demonstrere fortællingen i stedet for at spille den. I slutter af med en visning for et offentligt publikum.

STUDIETUR
I forbindelse med Brecht-forløbet tager I til Berlin og ser mesterens værker på egen scene. Herforuden skal I også se andre forestillinger, på museer og i det hele taget opleve en af europas fornemmelse kulturhovedstæder på nært hold.


PERFORMEREN
Workshopforløbet bygger videre på forløbet fra 1.år, Kroppens udtryksmuligheder, men er nu rettet specifikt mod en særlig teaterform – performanceteatret. I dette workshopforløb skal du arbejde med et helt nyt teatersprog, der opstod i 60´erne og 70´erne. Performanceteatret er et brud med det dramatiske teaters konkrete lineære handling. Det er et teater, der først og fremmest skal sanses og derefter forstås. Også her skal I spille små scener for et publikum.

TEATERPRODUKTION
I skal nu lave en ungdomsforestilling sammen med det kreative hold på Teatret Fair Play. Målet er at give jer en forståelse af, hvordan I bruger de teknikker, som I har lært indtil videre. Samtidig skal I opleve, hvordan det er at skabe en forestilling baseret på skreven tekst. At opbygge karakter og historie. Og sluttelig skal I på turne med forestillingen og spille både for børn i folkeskolen samt familier og deres børn i Holbæk Kommunes opland.

MASKEN

denne workshop skal du fremstille din egen maske, helt fra bunden. Når masken er klar til brug, skal du lære masken at kende gennem improvisationer. Masken sætter skuespilleren fri og arbejdet hjælper dig til at finde nye og flere sider af sig selv som skuespiller. Endvidere skaber arbejdet en stærk kontakt til skuespilleren bag masken og tilstande af nærvær, frihed og flow er tilsigtet at opnå. Du skal gerne opleve at masken spiller sig selv, uden at skuespilleren behøver at kontrollere den. Dette kalder vi maskefornemmelse. Når masken lever og fungerer i længere tid ad gangen, arbejdes der med at fjerne masken, uden at du mister maskefornemmelsen.

APRILFESTIVAL
Igen i år skal du deltage på Aprilfestivalen sammen med 1. årgang. Denne gang lægger hele programmet dog ikke for holdet, og I skal derfor selv være med til at skabe jeres eget program. På Aprilfestivalen skal I overnatte sammen med 1 årgang samt andre talenthold fra hele landet.

Herforuden vil Holbæk Drama College arrangere et spændende teatertursprogram for jer – mest i København, og der vil være fællestræf for alle årgangene én gang om måneden, hvor vi spiser og hygger.

 



Feedback

Sidst opdateret

02.11.2016

Ansvarlig redaktør

Hans Henrik Nielsen